loading...

iran-foodex

iran-foodex

بازدید : 10
چهارشنبه 19 آبان 1400 زمان : 11:05

مراحل انجام یک پروژه آبیاری تحت فشار از ابتدا تا بهره برداری

با گذر زمان همه چیز تغییر می کند در عصر حاضر با روش های نوین باغداری و کشاورزی روبرو هستیم ، کمبود آب در کشور ما مهم ترین عاملی است که باعث می شود خیلی سریع به این مسئله فکر کنیم چطور باغ و زمین خود را به آبیاری تحت فشار مجهز کرده و از آب موجود بیشترین بهره برداری را داشته باشیم

1-تکمیل فرم تقاضانامه توسط متقاضی آبیاری تحت فشار در جهاد کشاورزی شهرستان

2 -بازدید وبررسی اولیه محل اجرای پروژه توسط کارشناس آبیاری جهاد کشاورزی شهرستان

3 – نمونه برداری و انجام آزمایشات مخصوص آبیاری تحت فشار ازمنبع آبی کشاورز

4 – پس از مناسب بودن کیفیت آب مزرعه نقشه برداری مسطحاتی و ذر صورت لزوم توپوگرافی ازاراضی

5 – بازدی کارشناس شرکت مشاورز از مزرعه و ثبت اطلاعات و طراحی روش مناسب آبیاری تحت فشار

6 - بررسی طرح توسط شرکت مشاورز بازبین و تصویب نهائی در درکمیته فنی آبیاری تحت فشار مرکزاستان

7 - ارسال طرح مصوب به صندوق توسعه کشاورزی و یا به یکی ازبانک های عامل برای تامین بخشودگی طرح

8 - تائید اعتبارمورد نیازپروژه وانجام مراحل اداری بین صندوق توسعه کشاورزی و یا بانک عامل

9 – انتخاب شرکت پیمانکار توسط جهاد کشاورزی و متقاضی و عقد قرار داد اجرای طرح

10- تهیه پیش فاکتورهای لوله و لوازم طرح به پیوسط قرار داد اجرا و ارائه برای تائید نهائی به مدیریت آب و خاک جهاد کشاورزی استان و یا شهرستان

11 – ابلاغ نامه آزاد سازی بخشی از مبلغ طرح در وجه شرکت پیمانکار و یا فروشنده های کالا

12 – خرید لوازم وتجهیزات پروژه و ارسال کلیه لوازم پیش فاکتورهای مصوب به محل مزرعه توسط شرکت پیمانکار

13 – بازدید کارشناس شرکت مشاور ناظر پروژه و کارشناس آبیاری جهاد شهرستان از لوازم و تحویل آنها به کشاورز و آزاد سازی البافی وجه خرید لوازم طرح و بخشی از دستمزد اجرائی

14 – تحویل زمین طرح به پیمانکار و ابلاغ شروع اجرای پروژه به شرکت پیمانکار

15 – شروع عملیات اجرائی توسط پیمانکار با نظارت کارشناس شرکت مشاور ناظر

16 – تست تحت فشار پروژه و اعلام پایان عملیات اجرائی بصورت کتبی توسط پیمانکار

17 – بازدید کارشناس مدیریت آبیاری شهرستان وناظر عالی مدیریت آب و خاک جهاد کشاورزی استان و کارشناس شرکت مشاور ناظر از طرح در حال بهره برداری

18 – تهیه صورتجلسه تحویل موقت توسط شرکت پیمانکار و تکمیل امضاهای مورد نیاز نظارت برپروژه

19 – آزاد سازی الباقی دستمزد اجرای طرح با کسر 10 درصد مبلغ اجرا بابت حسن اجرای کار

19 – شروع بهره برداری از طرح توسط کشاورز

20 - تحویل قطعی پروژه پس از گذشت یکسال شمسی از پروژه و آزاد سازی 10 درصد حسن انجام کار در وجه پیمانکار

پیشنهاد میشود که کشاورز متقاضی اجرای آبیاری تحت فشار از مزارع کشاورزان منطقه بازدید بعمل آورده وبا مشخصات انواع روش ها ونیزبهترین ومناسب ترین روش آبیاری تحت فشارمتناسب با وضعیت اقلیمی وخاک منطقه ومزرعه ویا باغ مربوطه آشنا شود. و با مشورت با کارشناسان مدیریت آبیاری تحت فشار شهرستان و یا استان نسب به ثبت درخواست خود اقدام نماید

پس ازانجام مطالعات پایه وتایید کمیته فنی آبیاری تحت فشار، لازم است از اراضی مورد نظر بهره بردار، نقشه برداری به عمل آمده وبه تایید کمیته فنی استان برسد.

پس ازتاییدبررسی اولیه وآزمایشات آب وخاک وتهیه نقشه اراضی ، طراحی پروژه یکی ازشرکت های مجاز طراحی سیستم های آبیاری تحت فشار، با لحاظ نمودن نظر بهره بردارداده می شود .

پس ازانجام طراحی وارائه دفترچه ونقشه مربوطه، طرح با دقت و وسعت نظردرکمیته فنی استان مورد بررسی قرار می گیرد .ازجمله موارد مهم دربررسی یک طرح آبیاری تحت فشارمی توان به چگونگی انتخاب سیستم محاسبه نیازآبی ، قطعه بندی ، برنامه آبیاری درطول فصل رشد،زمان آبیاری ، مدول آبیاری ، محاسبات هیدرولیکی شبکه ، ایستگاه پمپاژوکنترل مرکزی ولیست لوازم ودرنهایت بررسی مالی ودستور العمل بهره برداری ونگهداری اشاره نمود.

طرح پس ازتصویب موارد فنی طرح درکمیته فنی استان ، لازم است طرح مذکور به صندوق توسعه کشاورزی و یا یکی ازبانک های عامل برای ارائه تسهیلات به متقاضی ارسال شود .

پس ازتصویب مورد نیازپروژه توسط بانک عامل ، کارشناس مسئول آبیاری تحت فشار استان به طورکامل درجریان امورقرارگرفته وبه متقاضی توصیه های لازم درمورد چگونگی برداشت وهزینه اعتبارپروژه را ارائه می دهد. بدیهی است پرداخت هریک ازمراحل هزینه پروژه با نظارت مدیریت آب وخاک استان انجام می شود. دراین مرحله زارع می بایست درمورد انتخاب پیمانکارمجازپروژه تصمیم گیری نماید وازپیمانکاربرای اجرای پروژه درخواست همکاری شده وموضوع کتباً توسط زارع به مدیریت آب وخاک اعلام شود. دراین مرحله قرارداد اجرائی با پیمانکارمجازمنعقد می شود. انجام مراحل اداری بانکی مطابق آئین نامه اجرائی مربوطه، به عهده متقاضی ( بهره بردار) می باشد .

نظارت براجرای کلیه مراحل پیشرفت فیزیکی یک پروژه آبیاری تحت فشارتوسط سازمان جهاد کشاورزی استان ( مدیریت آب وخاک ) انجام می شود. این نظارت می تواند مستقیماً ازطریق مدیریت آب وخاک استان ویا ازطریق بخش خصوصی (شرکت های طراح ومجری مجاز) اعمال می گردد.

دراین مرحله می بایست نسبت به خریداری لوازم مورد نیازپروژه اقدام شود. با توجه به این که بخش اعظم هزینه های هرپروژه آبیاری تحت فشارمربوط به خرید لوازم وتجهیزات است ، ضرورت دارد ازتولیدات با کیفیت استاندارد وازتولید کنندگان مجاز خرید انجام شود.

پس ازاجرای کامل وتست نهائی آموزش نحوه بهره برداری ازپروژه به بهره بردارتوسط پیمانکار، پروژه مورد نظربا حضورکارفرما (بهره بردار)، پیمانکار، مدیریت آب وخاک ، نماینده دستگاه نظارت ومدیریت جهاد کشاورزی شهرستان تحویل موقت می شود.

پس ازتحویل موقعیت سیستم (پروژه ) ، به مدت یک سال شمسی کمیته بهره برداری استان بطور مستمر نسبت به بهره برداری ازپروژه نظارت ودقت می نماید ودرصورت وجود هرگونه نقض به پیمانکاراعلام نموده وپیمانکارموظف است نسبت به رفع نقض دراسرع وقت (حداکثر15روزپس ازاعلام کتبی ) اقدام نماید . پس از سپری شدن یک سال ، با شرایط فوق وتایید دستگاه نظارت ، نسبت به تحویل قطعی پروژه به بهره بردار اقدام خواهد شد. بدیهی است تحویل قطعی پروژه ، موجب سلب مسئولیت ازپیمانکارنمی گردد واگرمواردی نیازبه پیگیری داشته باشد، می بایست نسبت به انجام آن ازطریق شرکت پیمانکار و بانظارت کمیته بهره برداری استان اقدام شود.

بازدید : 22
چهارشنبه 19 آبان 1400 زمان : 11:13

تامین نیازهای غذایی انسانها از دیرباز موجب رشد و پیشرفت گسترده ای در زمینه تولیدات کشاورزی گردیده است و نیاز بشر به استفاده از مواد غذایی سالم .تازه و با طراوت ،از یکطرف و کمبود زمینهای مناسب برای کشاورزی در کنار اب و هوای نامناسب و سایر موارد لزوم بوجود اوردن روشهای جدیدی برای تولیدات محصولات کشاورزی را فراهم اورده است ، که از ان جمله میتوان به شاخص ترین آنها کشت گلخانه ای اشاره کرد.گلخانه و کشت گلخانه ای چیست ؟گلخانه ها تشکیل شده اند از سازه هایی فلزی و یا چوبی که دارای سقف و دیواره های جانبی هستند پوشش این سازها از شیشه یا پلاستیک میباشد که نور خورشید را از خودعبور میدهند ،تا گیاه نور را جذب کرده و از دمای آن جهت بهبود رشد گیاهان استفاده کنند.
گلخانه ها با بهره گیری از امکانات مختلف و مدرن ، شرایط محیط را منطبق با اقلیم گیاه فراهم میکنند. آنها با بهینه سازی عوامل محیطی مانند رطوبت، دما ، فشار هوا و غیره شرایط را برای رشد بیشتر و بهترگیاهان فراهم میکنند.به عنوان مثال ، گیاهانی مانند رزماری و اسطوخودوس که نیاز به محیطی گرم و خشک دارند را میتوان در گلخانه‌ای با همین شرایط پرورش داد حتی اگر گلخانه در اب و هوای شرجی یا خنک قرار گرفته باشد.
تفاوت گلخانه های معمولی و صنعتی :در گلخانه های معمولی و کوچک که امکانات محدود دارند نمیتوان هر نوع گیاهی را پرورش داد چرا که در ان خبری از سیستمهای پیشرفته برای تنظیم دمای محیط نیست و گرمای گلخانه از طریق نور خورشید تامین می شود.اما در گلخانه های صنعتی که دارای امکانات و تجهیزات بیشتری هستند و دمای محیط توسط سیستم های پیشرفته ای کنترل و تنظیم میشود که مطابق با نیاز گیاه است میتوان گونه های مختلفی از گیاهان را در مقیاس انبوه رشد و پرورش داد.
مزایای تجهیزات گلخانه ای:با توجه به اقلیم های مختلف در کشور و خشکسالی و کم ابی برخی مناطق و عدم بازده مناسب محصولات کشاورزی در این شرایط و با توجه به نیاز و تقاضای بالا برای محصول ایده ال و با کیفیت ،میتوان گفت صنعت گلخانه میتواند راهکاری مناسب برای رفع همه ی این موانع باشد.
تولید محصولات با کیفیت و خارج از فصل یکی دیگر از مزیتهای صنعت گلخانه داری است ،که سود بیشماری را برای افرادی که در این عرصه فعالیت میکنند به همراه دارد.
حال باید دید برای داشتن گلخانه ای مدرن با بازده مناسب چه تجهیزاتی مورد نیاز است ؟ چرا که استفاده از تجهیزات مکانیزه نقش اساسی در تولید و بازده محصول دارد. در ذیل به معرفی برخی از تجهیزات گلخانه که نقش بسزایی در تولید دارند میپردازیم.آشنایی با مهمترین لوازم و تجهیزات گلخانه ای
وسایل گرم کننده گلخانه :در اغلب نواحی ایران، برای گرم کردن گلخانه از بخاری های نفتی یا گازی استفاده می کنند که گازهای تولید شده از سوخت نفت و گازباید به وسیله دودکش به بیرون راه داشته باشدتا آسیبی به گیاهان درون گلخانه نرساند. هیچ کدام از انواع این سوختها ( نفت ، گاز، زغال ) را نمیتوان برای همه ی گلخانه ها توصیه کرد،چون هرکدام بستگی به عواملی مانند هزینه هر واحد گرمایی، هزینه های ترابری، موجود بودن سوخت مورد نظر، وسایل مورد نیاز و کارگر دارد. در گلخانه های بزرگ تجاری مواد سوختی در یک دیگ بخار سوزانده می شوند و گرما به صورت آب گرم یا بخار در گلخانه توزیع می گردد. آب گرم یا بخار به وسیله لوله هایی که از کنار دیوارهای جانبی و از زیرسکوهای گلخانه می گذرند، گلخانه را به طور یکنواخت گرم میکنند، سپس به دستگاه گرمازای مرکزی برگشته و دوباره گرم می شوند. استفاده ازبخار یا آب گرم، با در نظر گرفتن مزیتها و عیوب هر کدام صورت می پذیرد. معمولادر گلخانه های بزرگ تر از بخار و در گلخانه های کوچک تراز آب گرم استفاده می شود. اگر در یک سیستم بسته با دمای بالا و در فشار زیاد، از آب گرم استفاده شود، بازدهی آن مانند بخار خواهد بود، از بخار آب در گلخانه می توان برای سترون کردن خاک و وسایل گلخانه نیز استفاده کرد.یکی از بهترین سوختها برای گلخانه گاز طبیعی است، به دلیل پاک سوختن، هزینه نگهداری کم و نبود نیاز به مخزن سوخت.
وسایل خنک کننده گلخانه :
اکثر نقاط یک دوره گرمایی را در طول سال تجربه میکنند ، که این گرما برای گیاهان درون گلخانه مضر است گرمای زیاد باعث از بین رفتن استحکام ساقه گیاه،کوچک شدن گلها و گاها از بین رفتن جوانه میگردد.از این جهت برای خنک کردن محیط گلخانه به روشهای زیر عمل میکنند.
استفاده از سیستم تبخیری:رایج ترین سیستم خنک کننده تبخیری محیط گلخانه پنکه و پوشال است.به این شکل که در طول یکی از دیوارهای گلخانه صفحه پوشالی سراسری به صورت ایستاده قرار می دهند و آب را به وسیله لوله های سوراخ داری که در بال های سیستم قرار دارد روی آن جاری می کنند تا خیس شود گاهی به جای پوشال کولر از تشک ابری یا خرده چوب تجاری نیز استفاده می شود. پوشال و هواکش یکی از ارزان ترین روش ها برای خنک کردن می باشد. در طول سالنهای گلخانه و در مسیر این سیستم معمولاً ترموستات نصب می گردد تا درجه حرارت را به صورت اتوماتیک کنترل کند .
دما سنج برای اندازه گیری دمای گلخانه : دما سنج وسیله ای است که با ان دمای محیط را اندازه میگیرند و یکی از حساسترین ابزارها در هر گلخانه ای است. معمولا در گلخانه ها از از دما سنج هایی استفاده میشود که دمای شبانه روز را مرتب ثبت میکند و گاها با رطوبت سنج همراه است تا نوسان های دمای شبانه روز را اندازه گیری و ثبت کند .قرار دادن تنها یک دما سنج در گلخانه برای اندازه گیری دما کافی نیست و باید از دو یا چند دما سنج بسته به طول گلخانه استفاده کرد. از طرفی، چون دما در ارتفاع های مختلف گلخانه تفاوت دارد، دما سنج باید در سطح گیاه قرار گیرد تا دمای واقعی محیط اطراف گیاه را نشان دهند .
انواع دماسنج
دماسنح الکلی
دماسنج جیوه ای
دماسنج عقربه ای
دماسنج نواری
دماسنج‌های الکلی و جیوه ای متداول ترین دما سنج‌ها هستند که با منبسط شدن جیوه یا الکل درون مخزنشان کار می‌کنند ودر گلخانه ها مورد استفاده قرار میگیرند .
اندازه‌گیری دما توسط دما سنج ‌های جیوه‌ای و الکلی برای دماهایی ممکن است که بالاتر از نقطه انجماد و پایین‌تر از نقطه جوش مایع درون دماسنج باشد که معمولاً دماسنج‌های الکلی دماهای ( 78+ الی 165- ) را می‌توانند نشان دهند .در صورتیکه برای اندازه‌گیری دماهای بالاتر باید ازدماسنج های ترموکوپلی و آذرسنج ها استفاده نمود.
دماسنجهای حداقل و حداکثری برای نمایش حداقل و حداکثر دما در طول شبانه روز بکار میرود. بطوریکه با افزایش دما الکل شاخه سمت چپ منبسط گردیده و سطح جیوه در شاخه سمت چپ را پایین می ‏راند و در نتیجه سطح جیوه در شاخه سمت راست بالا می ‏رود. با سرد شدن هوا الکل منقبض شده و سطح جیوه در شاخه سمت چپ بالا میرود و در نتیجه سطح جیوه در شاخه سمت راست پایین می‏ آید، ولی نشانه فولادی در جای خود باقی ‏می ماند و با گرم شدن دوباره هوا، سطح جیوه در شاخه سمت چپ پایین می ‏آید ولی نشانه فولادی در جای خود باقی می ‏ماند. و بدین شکل مدیر گلخانه حداقل و حداکث درجه داخل گلخانه را تشخیص میدهد
سیستم مهپاش در گلخانه :یک روش دیگر استفاده از سیستم مهپاش است که در آن آب با فشار وارد لوله های پلی اتیلنی باریک شده و از نازلها (Nozzle ) مخصوص که روی آنها نصب میگردد آب را به صورت ذره های ریز مه مانند در گلخانه پخش میکند. در برخی از گلخانه ها می توان ترکیبی از سیستم پوشال و هواکش ، و سیستم مه پاش و پارچه های سایه ده را به کار گرفت.
سایه دادن : لازم است به طریقی پوشش گلخانه پوشانده شود تا مانع تابش مستقیم اشعه آفتاب به گلخانه گردد. این کار هر چند که روشنایی گلخانه را کاهش میدهد اما تا حدی مانع کاهش دمای گلخانه می شود. اگر پوشش روی سطح خارجی گلخانه قرار گیرد اثر سایه در کاهش دمای گلخانه بیشتر از قرار دادن پارچه در داخل گلخانه است.
سایه دادن با آب آهک : در این روش آب و آهک را با یک قاشق روغن کتان محلول می کنند تا به خوبی بر روی پوشش گلخانه چسبیده شود. برای پاک کردن این محلول نیز میتوان از جوهر نمک استفاده کرد. ولی جوهر نمک برای اسکلت های فلزی و آلومینیومی زیان آور است و باعث پوسیدگی اسکلت می شود.سایه دادن با مخلوط آب و خاک : این روش نیز شبیه آب آهک است اما دراین روش احتمال شکستگی بر اثر سنگینی حاصل از رسوب هست.رنگ آمیزی پوشش گلخانه : یکی دیگر از روشهای سایه دادن استفاده از رنگ پلاستیک برای رنگ کردن پوشش گلخانه است.تجهیزات تهویه گلخانه
تهویه گلخانه با باز کردن دریچه های گلخانه: باز کردن دریچه های گلخانه که در قسمت های جانبی یا در سقف قرار دارند باعث تهویه هوای گلخانه میشود . هوای گرم به علت سبکی به سمت بالا میرود و از دریچه های بالای گلخانه خارج می شود و هوای سرد که از دریچه های جانبی وارد می شود، در پایین باقی می ماند و بدینوسیله دمای گلخانه کاهش مییابد. بنابراین، باید تهویه گلخانه را با در نظر گرفتن دمای مورد نیاز در گلخانه انجام داد.
وسایل تامین کننده نور و اندازه گیری :
با توجه به کافی بودن میزان نور طبیعی در ایران ، هنگام استفاده از نور مصنوعی برای گلخانه ها باید جنبه های اقتصادی ان را نیز در نظر گرفت. در مواردی که نیاز به نور اضافی است مانند هنگامیکه طولانی تر کردن روز برای گلدهی لازم باشد ،شدت نوری برابر با 50 تا 100 لوکس برای این کار کافی است.
برگ بسیاری از گیاهان، در شدت نورهای بالاتر از20 تا 30 هزار لوکس میسوزند. بنابراین باید در زمستان نور مصنوعی را با توجه به میزان نیاز گیاه و دمای گلخانه، به گیاهان داد.از موارد دیگر جهت تامین نور مورد نیاز گلخانه تمیز نگه داشتن شیشه ها در زمستان یا رنگ سفید زدن به گلدان ها و قسمت های داخلی گلخانه است .که همگی موجب بازتاب بیشتر نور میگردد.
وسایل آبیاری و اندازه گیری رطوبت : در گلخانه ها علاوه بر آبیاری دستی و سیستم مهپاش از ابیاری قطره ای نیز استفاده زیادی میشود .از این روش برای ریشه دار کردن قلمه ها در گلخانه های تولید قلمه استفاده میگردد معمولا در گلخانه ها آبیاری قطره ای بدین روش انجام می شود که آب از یک مخزن بوسیله ی پمپ وارد لوله های پلی اتیلنی 16 یا 20 میلیمتری شده که روی آنها قطره چکان نصب گردیده است و با این دریپرها آب مورد نیاز به گیاهان داخل گلدان ها تامین میگردد .و میزان آب بر اساس نیاز گیاه تنظیم می شود.
در روش دیگری از آبیاری خودکار، گلدان های گلخانه آب مورد نیاز خود را از ماسه یاحصیرهای مرطوب جذب می کنند. بدین ترتیب که گلدان ها را روی لایه ای از ماسه یا حصیر مرطوب به قطر 10 سانتیمتر قرار میدهند، فتیله ای که یک سر آن در یک مخزن آب قرار دارد و سر دیگر در 5 سانتیمتری زیر لایه ماسه می باشد، ماسه را پیوسته مرطوب نگه می دارد و گلدان ها، آب مورد نیاز خود را از این لایه جذب میکنند.
گلخانه های صنعتی : پیشرفت تکنولوژی وفناوری در دهه های اخیر و وارد شدن ان به عرصه ی کشاورزی موجبات برطرف شدن برخی از معضلات این حوزه را به همراه داشته است .که از ان جمله ،استفاده حداکثری از منابع کشاورزی و تولید محصولات بیشتر را میتوان نام برد.بشر همواره به دنبال راهکارهایی برای رفع و تامین نیازهای غذایی خود بوده است تا بتواند در کمترین زمان وبا کمترین امکانات نتیجه مطلوبی بدست آورد. که این امر با بوجود امدن گلخانه های صنعتی تا حدودی محقق گشته است.
مزایای گلخانه های صنعتی :از مزایای گلخانه های صنعتی میتوان به افزایش تولید در فضای محدود، کنترل کیفیت محصول با کنترل بیماری و افت،صرفه جویی در مصرف اب با روشهای ابیاری مدرن،استفاده از اراضی غیر قابل کشت و امکان کشت در تمامی محیطها با هر شرایط اقلیمی.
معایب گلخانه های صنعتی :
از معایب گلخانه های صنعتی میتوان به هزینه های بالای ان در ابتدای کار اشاره کرد ، که البته این امر در صورت بازدهی مطلوب بعد از سه سال به سود دهی میرسد.
توجه و مراقبت همیشگی از دیگر معایب گلخانه های صنعتی است که بر خلاف کشاورزی سنتی ، گیاهان گلخانه ای نیاز به کنترل مداوم دارند.چرا که عدم مراقب مداوم ممکن است باعث نابودی تمام گیاهان شود.

بازدید : 189
سه شنبه 16 ارديبهشت 1399 زمان : 11:18


استفاده از پهپاد سمپاش و عمليات سمپاشي با پهپاد در مزارع ، توسط رباتهاي پرنده و پهپادها يكي از جديدترين تكنولوژيهاي كشاورزي نوين در دنيا مي باشد .
در كشور ما نيز همگام با پيشرفت اين تكنولوژيهاي نوين استفاده از پهپاد ها و رباتهاي پرنده در صنايع كشاورزي به خصوص در بحث سمپاشي اخيرا مورد استفاده قرار گرفته است.
از مهمترين مزيتهاي استفاده از پهپاد سمپاش به منظور انجام عمليات سمپاشي در مزارع به خصوص در مزارع وسيع ، كاهش هزينه ها و افزايش توليد خواهد بود .
اين رباتهاي پرنده علاوه بر سمپاشي فعاليتهاي ديگري را نيز انجام ميدهند كه در زير به اختصار به آنها اشاره خواهد شد:
1. آناليز مزرعه و محصولات از جمله موارديست كه توسط پهپاد سمپاش صورت مي گيرد.
2. كاداستر زراعي و نقشه هاي توپوگرافي را ارزيابي مي نمايد.
3. ميزان و سطح استرس گياهي و پايش عملكرد مزارع از جمله فعاليتهاي پهپادها مي باشد.
4. تصاويري با باندهاي طيفي كاربردي از مزارع تهيه مي نمايد.
5. تهيه نقشه تفكيكي محصولات و مزرعه از ديگر موارديست كه توسط پهپاد سمپاش صورت ميگيرد.
6. به صورت غير مستقيم ، ميزان نيتروژن و همچنين رشد محصولات زراعي را اندازه گيري مي نمايد.
7. ربات سمپاش قادر به شمارش درختان در باغات مي باشد.
8. عمليات محلولپاشي و سمپاشي با پهپاد به طور ميانگين حدود 3 تا 4 هكتار در ساعت مي باشد

مهمترين ويژگيهاي عمليات سمپاشي با پهپاد

همانطور كه در بالا نيز اشاره كرديم استفاده از رباتهاي پرنده و پهپاد ها در سمپاشي ويژگيهاي منحصر به فردي دارد كه در زير به انها اشاره خواهيم كرد :
• از مهمترين ويژگيهاي اين عمليات ، بالابردن سطح كيفي سمپاشي و يكنواختي پاشش مي باشد.
• در كنار بالا رفتن كيفيت پاشش ، سرعت اين فرايند نيز بالا خواهد رفت
• در صورت استفاده از پهپاد سمپاش خواهيد ديد كه ميزان استفاده سم و آب به نحو چشمگيري كاهش مي يابد.
سمپاشي با پهپاد در مزارع ، شما را با كاهش هزينه ها و افزايش سطح كيفي و كمي توليداتتان روبرو خواهد نمود.
• يكي ديگر از ويژگيهاي استفاده از اين تكنولوژي ، امكان پودر پاشي محصول درتمام مراحل رشد گياه مي باشد.
• در فرايند سمپاشي با پهپاد ، سرعت جذب سموم و محلولها توسط گياه تا حد زيادي افزايش مي يابد .
• شما قادر خواهيد بود حدود سه تا چهار هكتار از مزارعتان را در يك ساعت توسط پهپادها سمپاشي نماييد.

با ويژگيهاي جديدترين نسل از پهپاد هاي سمپاش در كشور آشنا شويد :

1. اين پهپادها با بيشترين سرعت و بالاترين كيفيت عمليات محلولپاشي را انجام ميدهد.
2. به دليل استفاده از تجهيزات و بدنه تمام كربني ، اين ربات داراي استحكام بالا و وزن بسيار پاييني مي باشد.
3. عمليات پاشش توسط گردش ملخهاي ربات صورت مي گيرد و به همين دليل محلول با كيفيت بسيار بالا و به صورت كاملا يكنواخت بر سطح گياه مي نشيند.
4. در صورت به اتمام رسيدن باتري يا گرفتگي در هر يك از نازلها و مجاري و يا از كار افتادن هر يك از موتورها ، پهپاد سمپاش ، قادر به بازگشت به مكان اوليه مي باشد.
5. پهپاد سمپاش داراي هشت موتور مي باشد كه به طور همزمان كار مي كند و بنابراين دقت پرواز اين پرنده و ضريب ايمني ان بسيار بالا مي باشد.
6. ميزان سرعت و پاشش محلول توسط اين پرنده در سطح مزارع قابل كنترل مي باشد .
7. در صورت اختلال در سيستم راديويي و قطع ارتباط آن ، پهپاد سمپاش قادر به بازگشت به مكان اوليه مي باشد.
8. در حال حاضر اين پهپاد ها قابليت حمل ده كيلوگرم مايع در مخزن خود را دارند.
9. عمليات سمپاشي با پهپاد با اطمينان خاطر و ضريب امنيت بالايي صورت ميگيرد زيرا اين رباتها داراي مانع سنج در بخش جلو و انتها مي باشند كه در صورت مواجهه با مانع ، هشدار مي دهد .
10. عمليات انتقال سم از مخزن سمپاش با نازلهاي ان در سه مرحله فيلتر مي گردد.
11. نازل ها و قطعات اين سمپاش قابل شستشو و تعويض مي باشند .
12. اين ربات داراي جي پي اس همراه با امكان نصب دوربين به منظور مشاهده زمين مي باشد .
13. سمپاشي با پهپاد صرفا مختص سموم و كودهاي مايع نمي باشد بلكه اين پهپاد امكان پخش بذر و كودهاي گرانوله با اندازه 5 تا 50 ميكرون را دارا مي باشد.
14. ميزان حجم كود و سم مصرف شده توسط اين ربات پرنده در هر مرحله اعلام مي گردد.
بازدید : 230
سه شنبه 16 ارديبهشت 1399 زمان : 11:18

مروري بر انواع و عملكرد سيستم آبياري هوشمند
يكي از اصلي ترين مشكلات در كشاورزي نوين مساله كمبود آب است كه مواجهه با اين معضل نيازمند مديريت منابع طبيعي و تلفيق آن با دانش و تكنولوژيهاي نوين مي باشد .
بر طبق مطالعات، ميزان آب مصرفي در حوزه كشاورزي ، بيشترين سهم منابع آبي كشور را داراست و مديريت و برآورد نياز آبي مناطق و كشتهاي گوناگون ، همواره يكي از دغدغه هاي فعالين و زحمتكشان اين حوزه بوده است .
محاسبه و تخمين ميزان دقيق نياز آبي گياهان ،امري شدني اما نيازمند محاسبات بسيار زياد و بررسي فاكتورهاي متعددي مي باشد كه اين موضوع ، خود انرژي و زمان زيادي را هدر خواهد داد .اما پيشرفت فن آوريها و تكنولوژيهاي معرفي شده در حوزه كشاوري به قدري گسترده و چشمگير بوده است كه انجام اين محاسبات و براوردها را بسيار تسهيل نموده است .
فن آوريها و تكنولوژي هاي جديد در تمام ابعاد و صنايع، پيشرفت چشمگيري داشته و در شيوه هاي آبياري نيز در سطوح بسيار پيشرفته اي ، آثار تكنولوژي را به چشم مي بينيم.
يكي از نو ترين و به روز ترين تكنولوژيهاي به كار رفته در آبياري ، استفاده از سيستم آبياري هوشمند بوده كه اين سيستمها در طي چند سال اخير پيشرفتهاي قابل ملاحظه اي داشته اند .
اصولا سيستم آبياري هوشمند يا سيستم آبياري اسمارت به سيستمي اطلاق مي شود كه بر پايه هوش مصنوعي راه اندازي شده و اساس كار آن توسط اينترنت بوده و اصلي ترين ويژگي اين سيستم بررسي و مديريت منابع محدود آب مي باشد.
انواع سيستم آبياري هوشمند گياهان
سيستم آبياري هوشمند گياهان در دو نوع خانگي و پيشرفته اين روزها طرفداران زيادي پيدا كرده است .
اين سيستمها مجهز به تجهيزات آبياري تحت فشار بوده و همانطور كه از نام آن بر مي آيد كاملا هوشمند مي باشد .
اساس كار سيستم آبياري هوشمند بر پايه الگوريتمهاي هوشمندي مي باشد كه با تلفيق و تركيبي از ديتا و اطلاعات محيطي همچون ميزان دما ، فشار ، رطوبت ، نوع فصل و ... و اطلاعات مبتني بر نيروي انساني به دست مي آيد .
سيستم آبياري هوشمند با امكانات و بر اساس نيازهاي مختلف توليد مي گردد و اين امكان را به كاربران خواهد داد تا با در نظر گرفتن و محاسبات دقيق عوامل محيطي ، ميزان نياز آبي گياه را براورد نموده و بهترين ميزان و زمان آبياري را به شما پيشنهاد دهد و از اين طريق به ميزان قابل توجهي در مصرف انرژي هاي ، منابع آبي و انساني ، صرفه جويي نمايد .
انواع سيستم آبياري هوشمند
به طور كلي سيستمهاي آبياري هوشمند را مي توان به دو گروه خانگي و پيشرفته طبقه بندي مود .
سيستم آبياري هوشمند خانگي همانطور كه از نامش بر مي آيد مناسب براي محيطهاي كوچكتر نظير منازل ، ادارات و ... مي باشد و نوع پيشرفته سيستم آبياري هوشمند براي استفاده در مزارع ، باغات ، گلخانه ها و ... مي باشد .
بازار بزرگ كشاورزي معرف شركتهاي تامين و توليد كننده انواع سيستم آبياري هوشمند مي باشد .

بازدید : 225
سه شنبه 16 ارديبهشت 1399 زمان : 11:18


سمپاش توربولاينر زراعي يا اتومايزر توربين دار زراعي براي پاشش محلول مورد نظر در مزارع و زمين هاي وسيع بصورت خطي مورد استفاده قرار ميگيرد.
برد موثر پاشش در شرايطي وزش باد وجود نداشته باشد 35 متر طول و 25 متر ارتفاع ميباشد. همچنين در شرايطي كه باد موافق وجود داشته باشد ، سمپاش قابليت كاليبراسيون تا 50 متر طول را دارد.
با توجه به اينكه در بحث مبارزه با آفات سرعت عمل يكي از مهمترين عوامل مبارزه موثر ميباشد لذا سمپاش توربولاينر ميتواند نقش بسزايي در مبارزه و كنترل آفات مزارع گندم جو كلزا داشته باشد.
از ديگر مزاياي سمپاش هاي توبولاينر عدم لهيدگي محصول در هنگام مبارزه است . چرا كه اين سمپاش ميتواند در يك رفت و برگشت عرض كاري حدود 70 متر را پوشش دهد.
اين نوع از سمپاش براي اولين بار در كشور امريكا توليد و مورد استفاده قرار گرفت و استفاده از آن يك ياز بهترين گرينه ها براي باغات و درختان مي باشد كه از جمله ويژگيهاي ميتوان به سرعت بالاي پاشش اشاره كرد.
شركت توسعه صنعت و كشاورزي طلاي سپيد شرق در حال توليد بيش از 12 مدل از اين نوع سمپاش ها از ظرفيت 400 ليتر تا 2000 ليتر بصورت سوار يا كششي ميباشد.
محصولات شركت توسعه صنعت و كشاورزي طلاي سپيد شرق داراي تاييديه كيفيت از مركز بررسي و آزمون ماشين هاي كشاورزي وزارت جهاد كشاورزي ميباشد.
يك سال ضمانت و ده سال خدمات پس از فروش نيز جزو لاينفك محصولات اين شركت ميباشد.

بازدید : 235
سه شنبه 16 ارديبهشت 1399 زمان : 11:18

سمپاش هاي توربين دار باغي كه اصطلاحا به آنها سمپاش اتومايزر باغي گفته ميشود براي پاشش محلول روي درختان مورد استفاده قرار مي گيرد. سمپاش هاي اتومايزر باغي به علت قابليت كاليبراسيون يا تنظيم مقدار پاشش مايع در واحد سطح ، تنظيم قطر ذرات ، تنظيم مقدار ذرات در واحد سطح ، همراهي ذرات محلول با هوا و يكنواختي پاشش محلول در همه نقاط درخت از جمله پشت و روي برگ ، ساقه ها ، تنه درخت و ميوه اثر بخشي بالايي در مبارزه با آفات و كاهش چشمگير مصرف محلول ، سم ، نيروي انساني دارد.
بطور كلي بهترين راه مبارزه با افات و بيماري هاي باغ استفاده از انواع سمپاش اتومايزر باغي پشت موتوري يا پشت تراكتوري ميباشد.

برخي از مزاياي سمپاش هاي اتومايزر باغي
- اين سمپاش ها تا 50 درصد مصرف سم ، كود و ريز مغذي ها را كم مي كند .
- تا 70 درصد استفاده از نيروي انساني را كاهش ميدهد .
- تا 80 درصد زمان مبارزه با آفت را كم مي كند.
- افزايش سه برابري راندمان در مبارزه با آفات

اين نوع سمپاش در كشور هاي اروپايي و آمريكا بعنوان بهترين ابزار مبارزه با آفات مورد استفاده قرار ميگيرد.
• اما در استفاده از سمپاش هاي اتومايزر باغي بايد آموزش كافي براي كاليبراسيون و تنظيم قطر ذرات و مقدار ذرات در واحد سطح با توجه به نوع مبارزه را آموخت تا بهترين نتيجه را گرفت.
• سم پاش هاي توليد شده توسط شركت توسعه صنعت و كشاورزي طلاي سپيد شرق با پشتوانه 30 ساله تجربه مديران و در اختيار داشتن پرسنل مجرب و كارآزموده علاوه بر داشتن تاييديه كيفيت از وزارت جهاد كشاورزي ، مجهز به تجهيزات بروز و با كيفيت ايتاليايي ميباشند.
• محصولات شركت توسعه صنعت و كشاورزي طلاي سپيد شرق داراي يك سال ضمانت و ده سال خدمات پس از فروش ميباشد.

بازدید : 246
سه شنبه 16 ارديبهشت 1399 زمان : 11:18

يكي از اصلي ترين بخش ها و تجهيزات گلخانه ، نايلون گلخانه مي باشد كه صاحبان گلخانه بايد نسبت به انتخاب آن توجه ويژه اي داشته باشند .
عموما پلاستيك گلخانه با ضخامتهاي مختلف و در عرضهاي گوناگون تهيه و توليد ميگردد كه عريض ترين نوع آن 14 متر مي باشد .
يكي از فاكتورهاي تعيين پلاستيك گلخانه ، ميزان يو وي آن مي باشد كه اين پارامتر بنا به خواست و نياز مشتري قابل تغيير مي باشد .
عرض رولهاي نايلون گلخانه نيز از فاكتورهاي مهم در انتخاب آن مي باشد . اگر چه نايلونهاي با عرض كمتر كه همچنان توليد و در بازار موجود مي باشد نيز براي پوشاندن گلخانه مناسب و مورد استفاده قرار مي گيرد اما از آنجا كه اين نايلونها داراي عرض كم مي باشند براي پوشش مناسب گلخانه بايد بخشي از هر لايه بر روي لايه مجاور قرار بگيرد و به اصطلاح همپوشاني ايجاد كند كه اين موضوع علاوه بر طولاني شدن زمان نصب نايلون ها ، ميزان مصرف نايلون را نيز تا حد قابل توجهي افزايش مي دهد اما اين مشكل با استفاده از نايلونهاي با عرض زياد كه در حال حاضر در بازار موجود مي باشد ، از بين رفته است .
در توليد نايلون گلخانه از مواد افزودني نظير تثبيت كننده يو وي استفاده مي شود . اين افزودني از نايلون در برابر اشعه ماوراي بنفش آفتاب ، محافظت نموده و از طرفي تركيب آن با آنتي اكسيدانها ، مانع از تخريب پلاستيك گلخانه مي گردد . افزودني فوق الذكر همچنين باعث استحكام بيشتر نايلون و افزايش طول عمر آن مي شود .
يكي ديگر از افزودني هاي بكار رفته در توليد نايلون گلخانه آي آر مي باشد كه مانع از خروج اشعه مادون قرمز گلخانه مي شود يا به عبارت ساده تر ، در مناطق سردسير ، وجود اين افزودني مانع از كاهش دماي گلخانه مي گردد . بنابراين به طور مستقيم سبب صرفه جويي در مصرف انرژي گشته و طول عمر تجهيزات گرمايشي و سرمايشي گلخانه را افزايش مي دهد .
افزودني EVA نيز باعث افزايش كيفيت نايلون گلخانه مي گردد . اين افزودني مانع از خشك شدن و شكنندگي نايلون گلخانه مي گردد بنابراين در مناطقي كه ميزان وزش باد بيشتر است ، ميزان مصرف اين افزودني در توليد نايلون افزايش مي يابد .
در توليد نايلونهاي با كيفيت از فيلترهاي محدود كننده بيماري نيز استفاده مي گردد . اين فيلترها با ممانعت از عبور امواج ماوراي بنفش سبب كاهش ديد حشراتي چون شته ها ، تريپس ، مگس سفيد و ... شده و در واقع از بيماري هاي و آفاتي كه توسط اين حشرات منتشر مي شود جلوگيري مي نمايند .
با استفاده از اين فيلترها در توليد نايلون گلخانه به طور غير مستقيم مصرف كود و سموم شيميايي نيز كاهش مي يابد .
آنتي فاگ يكي ديگر از موادي مي باشد كه در تهيه پلاستيكهاي گلخانه از ان استفاده مي شود . اين افزودني مانع از تشكيل قطرات آب و بخار كه مانع تابش نور به داخل گلخانه هستند ، مي شود .
در توليد پلاستيكهاي گلخانه از افزودني هاي ديگري نيز مانند افزودني هاي ليز كننده يا روان كننده ، ضد الكتريسيته ، ضد اشتعال و فرسايش و ... استفاده مي گردد .

بازدید : 229
سه شنبه 16 ارديبهشت 1399 زمان : 11:18

رشد روز افزون جمعيت در كشور ما و به طور كلي در جهان و كمبود زمينهاي مناسب زراعت و كشاورزي ، بشر را به ارائه راهكارهاي ديگري براي افزايش سطح زير كشت محصولات زراعي و كشاورزي هدايت كرد. يكي از اين راهكارها گسترش كشتهاي گلخانه اي بود كه امروزه شاهد گسترش تعداد و سطح زير كشت متنوع محصولات گلخانه اي در دنيا و در كشورمان هستيم .
امروزه در تمام زمينه ها و صنايع و علوم گوناگون ،رد پاي تكنولوژي به نحو موثري به چشم مي خورد و موضوع گلخانه و كشت گلخانه اي نيز از اين قضيه مستثني نبوده و گلخانه ها نيز با گذشت زمان دستخوش تغييرات مثبت و موثري شده و امروزه واژه گلخانه هوشمند و تجهيزات گلخانه هوشمند ، زياد شنيده و ديده مي شود .
در واقع گلخانه هاي هوشمند نسل جديدي از گلخانه ها هستند كه بسياري از موارد اعم از كنترل پارامترهاي مختلف ، آبياري و ... به صورت هوشمند و توسط ابزارها و تجهيزات بسيار دقيقي انجام مي شود .
سيستمهاي آبياري ، سيستم كنترل نور ، دما ، رطوبت ، سيستمهاي سرمايش و گرمايش در گلخانه ، پارامترهاي مهم و موثري هستند كه كمبود يا وقفه در كار هر يك از آنها مي تواند خسارات جبران ناپذيري به سيستم وارد نمايد و امروزه با تكنولوژي هاي موجود در تجهيزات گلخانه هاي هوشمند ، اين امكان براي كاربران فراهم گرديده تا با بكارگيري ابزارهاي دقيق و هوشمند به بالاترين سطح كيفيت در پروش و كشت محصولات گلخانه اي دست يابند .
سيستم آبياري در گلخانه هاي هوشمند
در سيستم آبياري هوشمند كه يكي از اصلي ترين تجهيزات گلخانه هوشمند مي باشد كنترل و مديريت عمليات آبياري به عهده آن بوده و اين سيستم در زمانهاي مشخص و با تشخيص سنسورهاي نصب شده در محيط ، بر اساس رطوبت ، دما ، نور و ساير فاكتورها ، ميزان نياز آبي گياه را تشخيص داده و اقدام به آبياري در فواصل مشخص مي نمايد .
انتخاب مناسب سيستم آبياري در گلخانه هوشمند ، يكي از اصلي ترين اركان بوده كه ميتواند در افزايش راندمان توليد و كاهش ميزان مصرف آب ، تاثير به سزايي داشته باشد .
همچنين با نصب و راه اندازي اين سيستم آبياري در گلخانه ، شما در هر نقطه اي قادر به راه اندازي و كنترل عمليات آبياري گلخانه خواهيد بود .

سيستم تغذيه هوشمند
اين سيستم از ديگر تجهيزات گلخانه هوشمند بوده كه تغذيه و كوددهي موثر و يكپارچه گياهان را به عهده دارد . بكارگيري اين سيستم در گلخانه سبب سهولت تغذيه و كلددهي گياهان شده و علاوه بر آن ميزان مصرف كود و هزينه هاي انرژي را كاهش خواهد داد. همچنين كنترل كامل تغذيه گياه ، افزايش راندمان توليد محصول از ديگر مزاياي بكارگيري سيستم تغذيه هوشمند مي باشد .
از ديگر تجهيزات گلخانه هوشمند مي توان به سنسورهاي كنترل دما ، رطوبت ، نور و ... اشاره كرد كه هر يك را در بخشهاي جداگانه توضيح خواهيم داد .

بازدید : 243
سه شنبه 16 ارديبهشت 1399 زمان : 11:18

يكي از مهمترين عمليات مديريت زراعي مبارزه با آفات و علفهاي هرز مزارع مي باشد كه هر ساله سبب افت ميزان محصول و يا كاهش كيفيت آن مي گردد .
اين موضوع هر ساله كشاورزان را بر آن مي دارد كه با استفاده از روشهاي مختلف به مبارزه با اين آفات و علفهاي هرز بپردازند .
سمپاشي مزارع يكي از عمده ترين و رايج ترين شيوه هاي مبارزه با آفات مي باشد اما عدم آشنايي دقيق كشاورزان با انواع شيوه هاي سمپاشي و انواع مختلف سمپاش نيز ، تبعات ديگري از جمله خسارات و پيامدهاي زيست محيطي را به همراه دارد .
بر طبق آزمايشها و آزمونهاي مختلف ، انواع سمپاش پشت تراكتوري بوم دار و سمپاش فرغوني ، به علت ميزان كمتر بادبردگي سموم ، عملكرد بهتر و مناسب تري نسبت به ساير انواع سمپاش دارند كه البته عدم سهولت تردد مكرر در مزرعه را بايد از نكات منفي اين نوع سمپاش تلقي نمود . بهترين نوع سمپاشي در مزرعه ، سمپاشي به صورت محلول مي باشد و بهترين نوع سمپاش از نظر يكنواختي در پاشش ، سمپاش ميكرونر مي باشد . از نظر ميزان آسيب در سطح مزرعه و محصول و سرعت عمل بالا نيز ، نتايج نشان مي دهد كه سمپاش اتومايزر ، بالاترين امتياز را داراست . سمپاش هاي پشت تراكتوري لانس دار نيز جزو متداول ترين ، نوع سمپاش مي باشد.
انواع سمپاش
سمپاش دستي بدون موتور
سمپاشهاي دستي نيز متشكل از دو گروه سمپاش دستي بدون موتور و سمپاش دستي موتوري مي باشد كه سمپاشهاي دستي بيشتر حالت تلمبه اي دارند براي مصارف خانگي و در زمين يا باغچه هاي با مقياس كوچكتر مورد استفاده قرار مي گيرند . اساس ساختمان اين نوع از سمپاش از يك پمپ سمپاش و يك مخزن سمپاش تشكيل شده است .
سمپاش دستي موتوري
سمپاش هاي دستي موتوري نيز خود به دو گروه سمپاش فرغوني و سمپاش زنبه اي طبقه بندي مي شوند .
اين سمپاش ها نسبت به نوع بدون موتور از مخزن بزرگتري برخوردار بوده و از انجا كه داراي مخزن بزرگي بوده و قابل حمل بر روي پشت نمي باشد ، توسط دو يا يك چرخ حمل مي گردد كه نوع دو چرخ آن موسوم به سمپاش فرغوني و نوع تك چرخ آن سمپاش زنبه اي نام دارد .
سمپاش پشتي بدون موتور
اين نوع از سمپاش توسط دو بند و به شكل كوله مانند توسط فرد حمل مي شود و نوع پاشش آن يا توسط فشار متناوب و منقطع انجام مي گردد يا توسط فشار دائمي و بدون قطعي ، صورت مي گيرد .
سمپاش پشتي موتوري
اين نوع سمپاش به سمپاش اتومايزر معروف مي باشد . به طور كلي هر نوع سمپاشي كه مايع درون مخزن ( سم ) در آن تحت فشار نبوده و قطرات سم پس از برخورد با جريان شديد هوا به ذرات بسيار ريزي تبديل شوند، سمپاش اتومايزر نام دارد .
سمپاش پشت تراكتوري
اين سمپاشها همانطور كه از نام آن بر مي آيد ، براي اتصال به تراكتور ساخته شده و داراي مخزن با ظرفيت بالاتري نسبت به ساير انواع مي باشد . عموما مخزن اين نوع از سمپاش شفاف و مايع درون آن قابل رويت مي باشد . سمپاشهاي تراكتوري از دو نوع كششي و سوار شوند متشكل مي باشد .
سمپاش توربولاينر
سمپاش توربولاينر كه براي اولين بار در امريكا توليد و مورد استفاده قرار گرفت امروزه در كشور ما نيز مورد استفاده قرار مي گيرد اين نوع سمپاش مناسب براي درختان و باغات بوده و داراي سرعت سمپاشي بسيار بالايي مي باشد . اين نوع سمپاشي در واقع جايگزين مناسبي براي سم پاشهاي توربيني و سمپاشي هاي هوايي مي باشد .

بازدید : 266
سه شنبه 16 ارديبهشت 1399 زمان : 11:18

معمولا نشاء در سيني هاي مخصوصي كه حاوي تعداد زيادي حفره ميباشد و اين حفره ها به مرور و در قسمتهاي پاييني باريك تر ميشود و شكلي هرم گونه دارن، پرورش مي يابد و بعد از مرحله چهار برگي شدن به زمين اصلي انتقال مي يابد .

سيني نشاء معمولا از جنس پلاستيك ميباشد و با توجه به اين موضوع ، مي توان بارها و بارها براي پرورش انواع نشاء از آنها استفاده نمود اما نكته قابل توجه دز اين موضوع ، شستشوي دقيق سيني نشاء پس از انتقال آنها ميباشد ، چرا كه سيني آلوده به بيماري و آفت ، ميتواند سبب انتقال اين امراض به نشاء هاي دوره بعدي باشد .

بعد از اين مرحله ، بهتر است سيني كشت نشاء بخاردهي شود و سپس ضد عفوني گردد ، اين موضوع سبب اطمينان از عدم انتقال هر گونه آلودگي به نشاء هاي بعدي خواهد شد . پس از بخاردهي و ضدعفوني ؛ بهتر است كه سيني نشاء در فضاي باز و در آفتاب قرار گيرد . تا به خوبي خشك گردد . در اين صورت شما اطمينان خواهيد يافت كه هيچ گونه آلودگي و بيماري ، گياه بعدي را تهديد نخواهد كرد .

خاك كشت نشاء نيز ، خاكي مغذي حاوي همه املاح و عناصر مورد نياز گياه مي باشد .

در توليد خاك نشاء از پيت ماس ، پرليت و يا كوكوپيت استفاده مي شود . تركيبي از اين مواد ميتواند به عنوان بستر كشت مناسبي براي نشاء استفاده گردد.

كشت گياه به صورت نشاء كاري اين برتري را دارد كه علاوه بر كوتاه شدن دوره رشد گياه ، سيستم ريشه گياه در اثر اين نوع كشت مقاوم تر مي گردد . همچنين محصول زودتر رسيده كه اين خود به عنوان يك برتري تلق مي گردد .

در دوره رشد و تا مرحله چهار برگي شدن ، نشاء ها به مراتب به آبياري كمتري نسبت به بذر ها نياز دارند اما نياز نوري نشاء ها در اين مرحله خيلي بيشتر از بذر مي باشد .

روشهاي مختلف كشت نشاء

در يك توضيح اجمالي ميتوان روشهاي كشت نشاء را به كشت گلخانه اي و زميني خلاصه كرد .

يكي از امتداولترين روشهاي كشت نشاء ، روش گلخانه اي مي باشد كه در اين روش ، نشاء ها در ريل هاي الومينيومي كه به شكل تي مي باشد قرار مي گيرند.

در كشت نشاء به صورت زميني هم نشاء به صورت دستي در بسترهاي زميني كشت شده و از پوشش هاي پلاستيكي براي محافظت از نشاء ها در طول دوره رشد محافظت مي شود .

تعداد صفحات : 9

درباره ما
موضوعات
لینک دوستان
آمار سایت
  • کل مطالب : 97
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 2
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 11
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 19
  • بازدید ماه : 50
  • بازدید سال : 115
  • بازدید کلی : 54319
  • <
    پیوندهای روزانه
    آرشیو
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    لینک های ویژه