loading...

iran-foodex

iran-foodex

بازدید : 267
سه شنبه 16 ارديبهشت 1399 زمان : 11:18

معمولا نشاء در سيني هاي مخصوصي كه حاوي تعداد زيادي حفره ميباشد و اين حفره ها به مرور و در قسمتهاي پاييني باريك تر ميشود و شكلي هرم گونه دارن، پرورش مي يابد و بعد از مرحله چهار برگي شدن به زمين اصلي انتقال مي يابد .

سيني نشاء معمولا از جنس پلاستيك ميباشد و با توجه به اين موضوع ، مي توان بارها و بارها براي پرورش انواع نشاء از آنها استفاده نمود اما نكته قابل توجه دز اين موضوع ، شستشوي دقيق سيني نشاء پس از انتقال آنها ميباشد ، چرا كه سيني آلوده به بيماري و آفت ، ميتواند سبب انتقال اين امراض به نشاء هاي دوره بعدي باشد .

بعد از اين مرحله ، بهتر است سيني كشت نشاء بخاردهي شود و سپس ضد عفوني گردد ، اين موضوع سبب اطمينان از عدم انتقال هر گونه آلودگي به نشاء هاي بعدي خواهد شد . پس از بخاردهي و ضدعفوني ؛ بهتر است كه سيني نشاء در فضاي باز و در آفتاب قرار گيرد . تا به خوبي خشك گردد . در اين صورت شما اطمينان خواهيد يافت كه هيچ گونه آلودگي و بيماري ، گياه بعدي را تهديد نخواهد كرد .

خاك كشت نشاء نيز ، خاكي مغذي حاوي همه املاح و عناصر مورد نياز گياه مي باشد .

در توليد خاك نشاء از پيت ماس ، پرليت و يا كوكوپيت استفاده مي شود . تركيبي از اين مواد ميتواند به عنوان بستر كشت مناسبي براي نشاء استفاده گردد.

كشت گياه به صورت نشاء كاري اين برتري را دارد كه علاوه بر كوتاه شدن دوره رشد گياه ، سيستم ريشه گياه در اثر اين نوع كشت مقاوم تر مي گردد . همچنين محصول زودتر رسيده كه اين خود به عنوان يك برتري تلق مي گردد .

در دوره رشد و تا مرحله چهار برگي شدن ، نشاء ها به مراتب به آبياري كمتري نسبت به بذر ها نياز دارند اما نياز نوري نشاء ها در اين مرحله خيلي بيشتر از بذر مي باشد .

روشهاي مختلف كشت نشاء

در يك توضيح اجمالي ميتوان روشهاي كشت نشاء را به كشت گلخانه اي و زميني خلاصه كرد .

يكي از امتداولترين روشهاي كشت نشاء ، روش گلخانه اي مي باشد كه در اين روش ، نشاء ها در ريل هاي الومينيومي كه به شكل تي مي باشد قرار مي گيرند.

در كشت نشاء به صورت زميني هم نشاء به صورت دستي در بسترهاي زميني كشت شده و از پوشش هاي پلاستيكي براي محافظت از نشاء ها در طول دوره رشد محافظت مي شود .

بازدید : 273
سه شنبه 16 ارديبهشت 1399 زمان : 11:18

نشاء ، گياه كوچكي ميباشد كه بخشي از زمان رشد خود را در محيطي با روشنايي و دماي در اختيار گرفتن گرديده مي طي كرد و پس از مساعد شدن آب و هوا به زمين اساسي منتقل مي شود .

نشاء كاري به فعاليت انتقال و كاشت نشاء در زمين حياتي گفته مي شود .

مزاياي نشاء كاري

تقويت سيستم ريشه اي گياهان پيش از كاشت در مزرعه امكان ساخت حالت محيطي مناسب در اوايل رشد كوتاه كردن طول زمان رشد پيش رس كردن محصول رعايت دقيق فاصله بوته ها در مدت كاشت عدم نياز به تنك كردن سبزي هاي نشاء يي محل

پرورش نشاء

نشاءها را مي بضاعت بسته به موقعيت آب و هوايي در شاسي، گلخانه، تونل هاي پلاستيكي و يا اين كه در بانك هواي آزاد رشد بخشيد .

سبزي هاي نشايي سبزيهايي ميباشند كه به راحتي قابل نشاء كردن ميباشند . يعني اين كه مي بضاعت آنها را از محلي به محل ديگر انتقال اعطا كرد سواي اين‌كه صدمه ببينند .

اندام هاي رويشي كه قابل تكثيراند هم به تيتر نشاء تلقي مي شوند مثل غده پياز، سيب زميني، مارچوبه، آرتيشو و قطعات ريزوم در ريواس نشاء نسبت به بذر آب بيشتري نياز دارد ، بدين ترتيب در پيش‌روي فقدان آب كمتر حساسند . تنفس نشاء ها شديدتر از بذرهاست و به همين جهت مي بايست تا گذشته از كاشت در جاي خنك و مرطوب نگهداري شوند . نشاء ها به علت عمل شديدترشان پرسرعت تر به سطح رسيدگي فيزيولوژيكي مي رسند .

نشاء و نشاءكاري محصول ها حاصل از نشاء را مي توانايي زودتر از آن هايي كه از دانه روييده اند برداشت نمود .

رويش دهندگاني كه از نشاء استفاده مي كنند، مي توانند از بازارهاي اول فصل بهره مند شوند و بازه واجب براي ايجاد يك جنس را كاهش مي دهند تا كشت دوم و سوم را در طي يك فصل پرورش توليد كنند .

نشاء هايي كه در گلخانه رويش مي يابند را مي توانايي بطور موثري در مقابل تنش محيطي، عوامل بيماري زا و آفات حشره اي حفظ نمود .

نشاءها مي توانند به رويش دهندگان اجازه دهند تا ملاك هاي نزديك به واقعيت، صورت دهي مطلوب و سن فيزيولوژيكي يكسان گياهان را در داخل بلوك هاي مزرعه اي توليد كنند .

در صورتيكه بها دانه بالا باشد، ممكن است به كارگيري از نشاء، هزينه يك كشت سبزي را كاهش دهد، چرا كه بذر كمتري به كارگيري مي شود و نياز به تنك كردن و وجين زودهنگام را برطرف مي نمايد .

همچنين نشاءها اذن مي دهند تا از كود و آب آب پاشي به كار گيري مفيد تري در طي مراحل نخستين پرورش شود .

نشاءكاري هم نيروي كار و هم سرمايه بيشتري را طلب مي نمايد .

ايجاد برنده نشاء مستمند ابزار پرورشي ضدعفوني شده، كنترل دما و نور، مديريت كارامد آفات و امراض و اقدامات بهداشتي مطلوب ميباشد .

تعداد صفحات : 9

درباره ما
موضوعات
لینک دوستان
آمار سایت
  • کل مطالب : 97
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 3
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 8
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 27
  • بازدید ماه : 65
  • بازدید سال : 198
  • بازدید کلی : 54402
  • <
    پیوندهای روزانه
    آرشیو
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    لینک های ویژه